Marsel Dišan

Marsel Dišan (1887 – 1968), francusko-američki slikar, pisac i vajar – konceptualni umetnik – čiji se rad povezuje sa kubizmom, dadom i konceptualnom umetnošću. Njegov kritički stav prema uslovima pod kojima se umetnost stvara i predstavlja aktuelan je i danas. On je umetnik koji je najglasnije odgovorio na promene koje je u svet umetnosti donela industrijska era.

Sa dvadeset pet godina prestaje da se bavi slikarstvom i okreće se eksperimentisanju kako bi postigao novu umetničku formu koja se zasniva na svakodnevnim temama. Tako je nastao i njegov “redimejd”, za koji je Andre Breton rekao da je “industrijski proizveden objekat koji je umetnikov izbor podigao na umetnički nivo”, a sam Dišan je tvrdio da je birao predmete potpuno ravnodupno. Ovi predmeti su pokazivali da se umetničko delo može stvoriti od bilo čega, sa malom ili nikakvom “doradom”. Tako je 1917. godine na izložbi u Njujorku Dišan izložio keramički pisoar i nazvao ga “Fontana”. Iako izložba nije bila žirirana, Dišanov rad je odbačen i time postao najpoznatiji redimejd na svetu.

Fakultet za medije i komunikacije je 2020. godine objavio njegovo čuveno predavanje održano 1961. godine u Muzeju moderne umetnosti u Njujorku Stvaralački čin / Redimejd.

Umetnost je ili plagijarizam ili revolucija.